26 juli 2019 Spider-man waterval

26 juli 2019 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Onze kleine meid lag verdwaald in het grote mensenbed, papa was er gisteravond uitgezet en moest een keer samen met Sam slapen. Lara wilde een keertje met Sonja slapen zonder dat Sam aan de iPad zat. Of ze nu was uitgeslapen van vannacht of nog moe was van de dagen ervoor, ze was haar oren weer eens kwijt. Na ruim een half uur zoeken lagen ze achter de Nutella pot. Gauw de oortjes in en hopen dat ze vandaag bleven hangen want na het ontbijt moesten we een paar uur rijden naar de Sticky waterval.

Chiang Mai (Bua Tong Waterfalls)

De taxi stond al klaar en snel stapten we in voor de weg uit Chiang Mai. Tot onze teleurstelling kwamen we maar niet uit Chiang Mai en bleven we rijden tussen alle auto’s en gebouwen. Eindelijk na een uur rijden waren we de stad uit en kwamen we in de jungle waar het rijden een stuk aangenamer was. Hoge bergen met in de toppen mist en overal groene bomen om je heen. De ene boom nog mooier dan de ander wat al snel het uurtje goed maakte. Na een kleine 2 uur rijden waren we bij de Sticky waterval  en namen we een tas met handdoeken en kleren uit de wagen. We zagen een trap naar beneden die we helemaal naar beneden namen. Kleren uit en via een touw liepen we via de watervallen omhoog. Sonja nam als eerste de trap weer omhoog om de kleren en handdoeken weg te brengen maar dat was best een eind terug en was ook gebroken toen ze boven kwam. Wij kwamen via de waterval omhoog en zagen daar Sonja al wachtend staan. Boven alles achtergelaten en vervolgens met zijn allen via de watervallen weer naar beneden. Er zijn hier een paar niveau’s die helaas niet allemaal te bereiken waren vanwege een boom die ze aan het omzagen waren. Na twee plateau’s klimmen hadden we er wel genoeg van en zijn we gaan lunchen bij een straattentje. Nou ja lunchen, het was popcorn eten met een cola of shake erbij. Onderhand was het alweer 12:30 uur geworden en moesten nog een uur rijden naar het noorden richting Wat Tam Chiang Dao.

Chiang Mai (Wat Tham Pha Plong)

Dit was een fantastische rit door het noorden van Thailand tot dicht aan de grens van Myanmar. Overal groen en jungle om je heen., het kon niet op. Voor de kinderen was het te veel eco-shock en gelukkig net op tijd arriveerden we bij de tempel met de 510 treden anders had het wel eens slecht voor ze uit kunnen pakken. Sam bleef er zelfs een beetje inhangen en zei voor vijf minuten lang “groen, groen”. Nadat de vrouwen zich weer moesten aankleden voordat ze met de mannen mee mochten was alles weer een beetje gezakt en gingen we de uitdaging aan van de 510 trappen heen en ook weer 510 treden terug. Moet zeggen de eerste 200 treden waren het ergst maar de uitzichten waren wel adembenemend en maakte alles goed.

Chiang Mai (monnik Sam)

Bovenaan de berg stond een tempel uitgehakt uit de rots met een gouden dak. Om er te komen hadden ze heel slim zo’n 20 treden voor de ingang een bordje geplaatst met schoenen uit. Dus schoenen uit en met natte voeten de tempel betreden, misschien hadden ze beter het bordje iets verder kunnen plaatsen zodat iedereen met droge voeten de tempel zou kunnen betreden.

Chiang Mai (Wat Tham Pha Plong, Lara voor de tempel)

Na een goed kwartier was het wel genoeg en zijn we de berg weer afgelopen om richting de grot een paar km verderop te gaan. Dit zou een grot zijn zonder entree of je moet met een gids mee gaan. Natuurlijk ben je in Thailand en net voor de entree werden we weer afgezet voor 40 Bath per persoon.

Chiang Mai (Wat Tham chiang Dao, in de grot)

Ik had er weinig vertrouwen in om naar een grot te gaan voor die kleine 300 meter op een verlicht pad maar ja, Sonja wilde gaan en wie ben ik dan.... Eenmaal binnen volgden we het verlichte pad de grot in. Het was een niet al te grote grot met stalagmieten en stalactieten maar het pad was verlicht en niet de muren of spleten in het plafond. Gillend en rennend als kleine kinderen liepen ze door de grot heen want in elke spleet zagen ze wel een spin van twee meter zitten of een vleermuis vloog net 2 cm boven Sonja’s hoofd. Slangen, krabben en zelfs een schaap en nijlpaard zijn gezien.

Chiang Mai (Wat Tham chiang Dao, in de grot)

Ik heb me rot gelachen om deze waanverbeeldingen. Het mooiste was nog toen we aan het einde van de grot waren er een stopbord hing en we dezelfde weg weer terug moesten. Ik heb die drie helden nog nooit zo hard naar de uitgang zien rennen.  Eenmaal buiten en bijgekomen van de schik hebben we een ijsje gegeten. Waarschijnlijk had ik te hard gelachen en strafte God me onmiddellijk want na de laatste hap van mijn ijsje brak mijn vulling af. Al met al toch een heerlijk dagje gehad. Na de laatste grot gehad te hebben gingen we weer terug naar het resort. Even nog een duikje van onze kleine meid en toen zijn we weer naar onze fijne Samurai tent gereden met onze prive chauffeur Rolf. Een uurtje Later zaten we alweer aan de koffie en hebben Lara naar bed gebracht. Morgen moeten we er vroeg uit om te vliegen boven en tussen de jungle. We gaan ziplinen.

1. Dorthy Leijten:
    26 juli 2019
    Wat een prachtige foto's, jongens, en wat maken jullie veel mee!! Echt een bijzondere reiservaring. De foto van Lara bij de opening van de grot is een pláátje (een lijstje waard)! En Sam, jouw foto toen je boven aan die eindeloze trap kwam is super, trots dat jullie die klim gedaan hebben. Dikke kus allemaal xx
  2. Ans:
    26 juli 2019
    mooie foto Laar!!
    je maakt een serene indruk [zegt Ad]
  3. Anja:
    27 juli 2019
    Wat een fantastich verhaal. Wat maken jullie toch een spectaculaire dingen mee. Heerlijk om te lezen. Leuke foto's gemaakt.
  4. Me:
    29 juli 2019
    Super mooi die jungle en waterval.