21 juli 2019 Olifanten

21 juli 2019 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag de grote dag voor Lara. We gaan naar de “Olifanten”. Om 09:00 uur werden we opgehaald met de taxi om naar de olifanten te gaan. Een klein half uurtje rijden en we stonden midden in de jungle van Chiang Mai. We reden over kleine landweggetjes en smalle paadjes waar geen twee auto’s naast elkaar konden rijden en kwamen aan op onze bestemming “MAE RIM” de verwachtingen moesten even opnieuw bijgesteld worden, want achter een hekje stonden vier olifanten en het zag er een beetje knullig uit. We moesten afrekenen en kwamen binnen aan de zijkant van het complex.

Chiang Mai (olifanten)

Lara was een beetje zenuwachtig. Hier had ze het al dagen over en dan staat ze in een keer voor zo’n reus van een olifant. Voorzichtig liep ze er voorbij naar het kantoortje om haar broek en shirt te halen. Aan het gezicht van Sam was wel af te lezen dat hij het spannend vond. Eenmaal allemaal omgekleed in een olifantenpakje gingen we naar het restaurant om te wachten op de andere mensen die ook zouden meedoen aan de rondleiding.

Chiang Mai (Olifanten, groeps foto)

Als eerste mochten we de olifanten voeren met bamboestengels. In olifantentaal dat we eerst hebben moeten leren zeiden we dat ze hun mond moesten open doen, dan legden we een paar stengels bamboe erin en moesten we “dee dee” zeggen als ze het goed hadden gedaan. De huid van de olifanten voelden erg stroef aan en leek wel leer. Toen was het olifantje wassen.

Chiang Mai (Olifanten, Sam aan het vegen)

Sam was de sjaak en kon als eerste de grond vegen toen mocht ik het plateau schoonspuiten en kwam mevrouw olifant het podium op. Vier stoeltjes werden neergezet en de olifant werd schoongemaakt.  Puur voor de show natuurlijk want na deze voorstelling trokken we met vier vrouwelijke olifanten het bos in richting de massage pool. Halvewege zijn we gestopt en heeft iedereen nog even een zakje bamboe er doorheen gejaagd. Die olifanten eten een vierde van hun gewicht per dag en als je dan ongeveer weet hoe groot ze zijn kan je het wel voorstellen wat ze dan op zo’n dag eten. Na het eten nog even een koud bekertje water voor onze mensen en dan op weg naar de massage pool. Een kleine pool waar denk zo’n twee olifanten in konden. De eerste was er nog niet in of hij vulde de pool al eventjes aan met een litertje of 50. Geen paniek want de eerste mensen zaten al met ze in de pool om ze in te smeren met modder. Onze grote held vandaag “Sonja” dacht er ook geen tweede keer overna en stond al tot haar middel in de modder, plas en poep. Een vrolijke medewerker vond het wel leuk om Sonja in te smeren. Je had haar gezicht eens moeten zien. Een paar foto’s verder moest ik er ook maar aangeloven en sprong samen met Sam de pool in. Lara zat er toen al in met Sonja. Na een kwartier gingen de olifanten er weer uit onder de modder en liepen richting de rivier.

Chiang Mai (Olifanten, Sam en Ramon)

Deze zag er nog schoner uit dan de massage pool, overal dreef poep. Je laat je natuurlijk op zo’n moment niet kennen en we namen met zijn allen een frisse poep duik. Kregen wat boomschors en konden de olifanten schoon schrubben. Lara mocht dit doen vanaf de rug van een van de olifanten.

Chiang Mai (Olifanten, lara op de slurf)

Na heerlijk schobben zijn we gaan douchen en toen gaan eten. Deze keer kreeg ze weer heerlijke papaya salade maar was niet heet. Het einde zat er weer op en waren we weer twee uur verder. Nog even een dvd besteld en toen zijn we naar de “Canopy Walkway” gegaan. Dit is een loopbrug met op sommige punten glas hoog boven het oerwoud. Helaas was de brug niet meer dan 500 meter lang en zijn we hier maar kort geweest.

Pai (Bamboo Bridge)

Na al dit moois de taxi naar het hotel le naniew genomen en even heerlijk gerust. Na de rust periode wilden we naar de zondagse avond markt maar het kwam met bakken uit de hemel. Dus eerst even moeten wachten totdat mevrouw junior Bos het zat was en een taxi aanhield. Tot haar grote verbazing stapte de taxi chauffeur uit en vroeg waar ze heen wilde. Gelukkig stond Sam vlak bij haar om de dichtstbijzijnde pizza hut aan te wijzen. Nu nog even een prijs afspreken en afdingen maar Lara zei tegen de man 100 Bath. Ik denk dat hij overrompeld was door Bos junior en hij zei ja. Na een paar 100 meter stopte hij en kwam vragen waar we heen moesten, hij had dus geen flauw idee. Na een pizza gegeten te hebben zijn we nog even over de avond markt gelopen en hebben de dames zich uitgeleefd met het kopen van prul spullen. Sam had het zwaar, het was druk, het tempo laag en mensen die telkens tegen hem opbotsen. Het was maar goed dat we er snel uit waren want hij werd al lichtelijk agressief. Die avond niet veel meer gedaan en op tijd naar bed wat uiteindelijk nog wel laat werd met al dat geīpad.

1. Anja:
    24 juli 2019
    Sam agressief?? Dat geloof ik niet! Wat zullen jullie gelachen hebben om Lara. Die geniet er ook wel van. Het was leuk om te lezen.